تبلیغات
دانشمند کوچولو - ورزش عملکرد درسی دانش آموزان را بهبود می بخشد
 
دانشمند کوچولو
وبلاگ کودکان(علمی-هنری-سرگرمی)


استاد دانشکده ی تربیت بدنی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: ورزش و فعالیت بدنی با بالا بردن ظرفیت های هوشی و شناختی و گسترش مغز، تاثیر مثبتی بر عملکرد درسی دانش آموزان و ارتقای قوه یادگیری آن ها دارد.

دکتر فرشید طهماسبی با تأکید بر تشویق کودکان به ورزش اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که تحرک باعث افزایش ظرفیت های هوشی و شناختی، توسعه ی انشعابات عصبی و گسترش مغز می شود و همین امر، پتانسیل یادگیری را در دانش آموزان افزایش می دهد. همچنین ورزش با بالا بردن اعتماد به نفس در دانش آموزان و تعمیم آن به شرایط تحصیلی، انگیزه ی آن ها را برای آموختن و یادگیری بیشتر می کند. علاوه بر این ورزش با بالا بردن ظرفیت های دستگاه تنفسی، گردش خون و گوارش باعث می شود خون رسانی بیشتری به مغز صورت بگیرد و سطح کارآیی را بالا ببرد.

وی به نقش "حافظه ی حرکتی" در یادگیری بهتر دانش آموزان اشاره و تصریح کرد: حافظه ابزار اصلی یادگیری فراگیر است و قویترین نوع حافظه از نظر ماندگاری، حافظه ی حرکتی است. این نوع حافظه که حافظه ی عضلانی نیز نامیده می شود، از حداقل ظرفیت فراموشی برخوردار است. به عنوان مثال کسی که در کودکی دوچرخه سواری را یاد گرفته، چون این یادگیری در نتیجه ی فعال شدن حافظه ی حرکتی یا عضلانی ایجاد شده است، هرگز از حافظه فرد پاک نمی شود. بر این اساس اگر معلمان غیر تربیت بدنی تدریس خود را با حرکت و فعالیت تلفیق کنند، مطالب و آموختنی ها بهتر در حافظه ی دانش آموزان ثبت می شود و به سختی آن ها را فراموش می کنند. به عبارت ساده تر، یادگیری هر مقوله ی شناختی مثل ریاضی، فیزیک، جغرافی و سایر دروس تئوری در نتیجه ی ترکیب با حرکت، عمیق تربوده و ماندگاری آن بیشتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه درباره ی تفکر و ذهنیت خانواده ها نسبت به ورزش دانش آموزان هم گفت: یکی از اشتباهات رایجی که خانواده ها دچار آن هستند، این است که با بررسی عملکرد درسی برخی ورزشکاران حرفه‌ای، گمان می کنند دنبال کردن ورزش توسط دانش آموزان باعث افت تحصیلی آن ها می شود؛ در حالی که ورزش اگر با هدف سلامتی و ارتقاء ابعاد رشدی فرد انجام شود، نه تنها تأثیر منفی بر درس و تحصیل کودکان ندارد بلکه با بالا بردن سطح قوه ی ادراکی حرکتی آن ها، فهم مطالب علمی را آسان تر می کند.

طهماسبی افزود: خانواده ها و مسئولان باید تعریف خود را از "تربیت بدنی" اصلاح کنند. تربیت بدنی بیش از آنکه به معنای تربیت بدن باشد، به معنای "تربیت از طریق بدن" است. تربیت بدنی و ورزش تنها به سلامت جسمانی و تناسب اندام فرد محدود نمی شود، بلکه دانش آموزان با شرکت در بازی های ورزشی ( بویژه تیمی)، قوانین و قواعد اجتماعی را یاد می گیرند. به عنوان مثال آن ها با دیدن قوانین و مقرارت بازی های ورزشی می فهمند که در انجام هر کار و فعالیتی، حریم های خاصی وجود دارد که باید به آن ها احترام بگذارند. این فعالیت ها کودکان را با درک فضا، زمان و انواع جنبه های شناختی و ادراکی آشنا می کند و باعث گسترش روابط اجتماعی و عاطفی آن ها می شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چه ورزش هایی تأثیر بیشتری بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد، گفت: فعالیت هایی که از نظر ادراکی - حرکتی غنی هستند، برای بهبود یادگیری درسی کودکان مفید است. هرچه درگیری شناختی در این ورزش ها بیشتر باشد و در حین آن، مغز درگیر شود و فرد نیاز به فکر و تصمیم گیری پیدا کند، اثر بخشی و کارآیی، بیشتر خواهد بود. خانواده ها هم اگر با هدف استفاده از تمام فواید ورزش، کودکان را به انجام آن ترغیب می کنند و انتظار بهبود عملکرد درسی آن ها از طریق ورزش را دارند، بهتر است آن ها را به انجام ورزش های توپی و تیمی تشویق کنند؛ چرا که این ورزش ها علاوه بر بالا بردن آمادگی جسمانی، دانش آموزان را از نظر شناختی، روانی، عاطفی و اجتماعی هم تقویت می کنند






منبع: سایت کانون فرهنگی آموزش





نوع مطلب : آموزشی، 
برچسب ها : ورزش، تربیت بدنی، دانش آموزان،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


سلام دوستان خوبم به وبلاگ من خوش آمدید. من محمد پویا هستم و این وبلاگ را برای تمام بچه های خوب ایران درست کردم.

مدیر وبلاگ : محمد پویا قورچیانی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :